Tuesday, July 17, 2012

Senyum.


Timah melangkah perlahan-lahan ke arah Sudin.
Wajahnya serius, sama saja seperti selalu.

" Kau ni Timah, keruh saja riak muka, cuba senyum sikit,"

Timah pandang wajah Sudin, mencuka. (Seperti biasa)
" Kenapa aku perlu senyum?"

" Supaya aku juga dapat senyum bersama." (Sudin sedang senyum)

Sudin beredar pantas, bila sedar saranannya pada Timah tidak disahut.
Timah terus tidak senyum. (Seperti biasa)

Dalam perjalanan pulang, Timah berbisik sendirian.
" Mungkin betul kata Sudin. Jika aku senyum pada Samsudin, dia juga akan tersenyum bersama aku."

Timah terserempak dengan Samsudin, lalu didekatinya.
Timah senyum lebar.

" Mengapa kau senyum? Biasanya kau tidak senyum." (Samsudin tidak senyum)
Timah terus senyum pada Samsudin.

Samsudin berpaling.
" Aku harap kau tidak senyum lagi. Senyuman kau mengelirukan aku."

Samsudin terus berjalan meninggalkan Timah.











No comments:

Post a Comment