Thursday, October 28, 2010

Berikan Sedikit Rasa Manis Pada Aku.

Ini cerita kelmarin.
Tapi cerita ini dah bawa mimpi aku melayang-layang.

Dari telus dinding kaca lutsinar, roh aku terkaku melihat suatu susuk.
Ya, ia bukan satu, tetapi sesuatu.
Lama perasaan ini tak serang hendap aku.

Pesonanya lebih dari imprimatura fantasi Da Vinci.
(Mungkin impresionisme aku berlebih-lebih tahap ini).
Salahi mata ini.
Mata aku infiniti!

Mata dia memandang mata infiniti aku.
Mungkin aku terlupa, mata dia lebih infiniti dari segala mata.
Segera kanta mata berbingkai yang sedia betali bergayut dileher bertenggek dibantang hidungnya.
Dia tahu aku tahu dia.

Impuls aku kata, pergi.
Sapa dia.
Tapi aku impresionis.
Patut susun bait puisi.
Biar indah.

Dia mula mundar-mandir.
Tapi dia tetap di situ.
Bagai tegak merenung jendela dunia sebelah sana.
Aku pula jadi lutsinar.
Memerhatikan sinarnya.
Mempersonakan.

Kemudian dia pergi saja.
Berlalu dibawa gadis punjabi.
Rambut putihnya aku rasakan puitis bila gerbang dihayun angin.
Beg plastik yang diusung bagaikan melambai, minta diri.
Baju pagoda lusuh, serasa aku tak layak baginya.
Tapi itu realiti dia.
Manusia bagai tak tak kenal nama.

Saat dia melangkah,
Sedikit-sedikit figura tua itu hilang.
Mata aku tidak lagi infiniti.

A.Samad Said.
Sumpah, kali kedua kita bertemu,
Kita akan baca The Dead crow bersama.

3 comments:

  1. anda sudah ketemu dia dulu.
    tunggu pula giliran saya:)

    ReplyDelete
  2. Ya! Saya dah bertemu dia.
    Tapi sayangnya.. harapan itu saya sia-siakan!

    ReplyDelete
  3. owh . td nmpk dye jg . kt lrt bgsar . kt atm mchine . n pas 2 dye nek lrt . berdua .

    ReplyDelete