Wednesday, March 17, 2010

Seorang Liberator berideologi komunis dan A.Samad Said.



Pertembungan secara tak sengaja yang senang aku kenali sebagai kemalangan dengan seorang aneh berideologi liteartura meyakinkan aku, bahawa aku mahu hidup seperti dia.(Tapi tetap saja aku hidup dengan gaya, mutu dan keunggulan sendiri). Ilustrasi memoir yang aku lakarkan setiap hari jauh dulu menari-nari dalam minda.
"Kena cari ni.."




Esok hari.

Aku ke kedai buku. Border. Di Kuala Lumpur.
Kota yang menjahamkan poket.

Aku keliling dari sudut ke sudut.
Semua buku mat saleh.

Aku keliling lagi.
Aduh~
Pusing lagi~

Mata aku merayap mencari kalau-kalau terjumpakan Karya Sastera melayu.
Ah~
Pasti ada!

Ya~
Memang ada.
Setelah aku teliti, setelah kedai ini telah dimodifikasikan,tindakannya nekad menjulang dan mengangkat martabat sastera melayu pada suatu sudut paling celah.
Celah yang paling sempit dan gelap. SEMPIT dan GELAP.
Sama diganding dengan cerita seram kanak-kanak.
Sama rak. Sama aras.
Sastera melayu dan cerita seram kanak-kanak.
Inikah dikatakan Non-fiksyen?
Mix-fiksyen, mungkin?


"Dik~ Mari capture gambar?"
(Tapi tetap saja aku yang dipaksa capture gaya glamornya dulu).
Kononnya mengabadikan kenangan bersama buku-buku.
(Nilai murni itu terbang bersama niat pesong).

" Tolong jangan tangkap gambar kat sini. Ada CCTV.."
Suara Pak cik guard tua yang berlagak bagai tuan punya kedai itu menghalau ria.

Ah!
Kacau mood saja.
Kata Malaysia negara Liberal?
Mana liberalnya?

Oh, Ya!
Memang Malaysia negara liberal.
Melayu tanak Nasi lemak.
Cina reneh Bak kut teh.
India gulaikan kari.
Sungguh liberal.
Aku patut jadi liberator.


Mari cari buku.

Aku selak satu per satu buku di rak itu.
novel kanak-kanak, cerita seram kanak-kanak.
Hm~

Terlihatkan aku Senaskah Karya A.Samad Said.
Dan lagi. Lagi. Lagi!
Aku capai.
Lagi! Satu lagi! Lagi satu!

Pembelian selesai.

Klise: Naskah A.Samad said itu akan jadi pekasam.

Baiklah. Pulang nanti aku akan fikirkan nasibnya.

Ini bukan Fiksyen.

1 comment: